Ullared

Idag var agilitytävlingen i Ullared. Och tyvärr känns det nog som vi r lägga ner agilityn. Det har gått så bra för oss på träningar, både kontakten, fart och allt annat. Men miljön på en agilitytävlingen förstör allt. Det skäller överallt, lösspringande hundar som springer hit och dit. 

Hon tycker att lösspringande hundar överlag är skitjobbigt. Det kan jag väl förstå då hon har blivit anfallen/ det har sprungit fram 17 lösa hundar till henne under tiden vi bott här. Ja jag håller räkningen. De tär inte okej någonstans, det ska inte ens ske en gång och för oss har det hänt 17 gånger. För ett tag sedan var det en liten (oftast småhundar) som sprang fram till oss när vi var ute och sprang. Jag var nära bilen så jag satt in Duchess och gick och pratade med hussen. Förklarade för honom att för att han enligt lag ska få sin hund lös så är det ovillkorlig inkallning som gäller. Men han tyckte att det var jag som skulle stanna mitt i mitt träningspass och stå stilla för att han lugnt och sansat skulle kalla in sin hund. För då skulle den ju lyssna. Blir så irriterad på sånt. 

Men tillbaka till tävlingen. Redan innan vi startade tyckte jag inte att det kändes bra, jag satte henne och gav stanna och det höll inte speciellt länge. Hon körde runt på banan och jag vet inte vad hon gjorde. Jag fick tillbaka henne och vi körde lite lätt på banan innan vi gick av. Sedan var tyvärr dagen förstörd för kin del och jag strök mig i de två sista klasserna. Åkte vidare till gekås istället. Började med att gå in på net on net och köpte mig en gps-klocka med pulsmätare. Genast blev jag på bättre humör, nördig som jag är 😃
Blev lite smått och gott inne på gekås också. Men klockan var absolut dagens bästa köp! Har redan testat den på en kort promenad. Kul att se hur snabbt pulsen går ner när jag kommer in och sätter mig en stund.

På onsdag ska vi iallafall börja en kurs i kantarellsök, och om en vecka börjar sommarjobbet 😊


Kommentarer
Postat av: Ida

Jag hade lagt ner agilitytävlingarna om ni upplever dem som jobbiga.
Jag själv, utan att vara en lättstressad hund, tycker att de kan vara hemska. Ofta är det mycket folk på de tävlingarna och då finns det alltid en och annan matte eller husse som inte har vett. Och det finns väl ingen annan hundsport där det förekommer så mycket skällande hundar. Satsa på rallyn istället!

Svar: Jo det blir nog tyvärr så :/ det kanske passar om fem år 😛 nästa hund får bli min agilityhund 😊
Sanna

2015-06-07 @ 16:17:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0