Egypten resan!

nu ska jag försöka att sammanfatta hela veckan i egypten i ett blogg-inlägg.

i torsdags den 22:a januari ringde klockan vid 4 hemma på staresväg 9. pigga och glada gick vi upp, packande ner det allra sista och gav oss iväg mot göteborg. jag tänkte att jag skulle försöka sova, men så blev det inte. jag var vaken hela vägen från eksjö till Hurughada. allt gick bra på flyget och det självklara "boken" var en kalle anka-pocket! efter 5 h flygning var vi framme i egypten, och tog bussen till hotellet. jag tror inte att vi såg ett enda färdigbyggt hus på vägen dit. när vi kom fram till hotellet hade det börjat bli mörkt och vi började bli aningen trötta, men först passade vi på att testa lite av allt all inclusive, men det blev mest mat :)

Fredagen spenderades vid poolen, sol och bad hela dagen :) började med att jag och icca gick iväg till frukostbuffén och proppade i oss lite allt möjligt. de har VÄRLDENS BÄSTA OCH GODASTE mangojuice, ananasjuice och apelsinjuice! lite senare på dagen testade vi även på pizzan vid poolen, helt underbart god var den. precis som all den andra maten. den här dagen hände det inte så mkt annat. sen var det dags att sova, jag och pappa skulle iväg till Kairo nästa dag, och bussen kom och hämtade oss vid 03.00 :s

Lördag. vaknade vid 02.30 för att åka iväg till kairo, tänkte sova på den 50 mil långa bussresan, men även den här gången blev det inte som det var tänkt, jag sov nog ca 20 minuter på hela vägen. och jag mådde illa, fick till och med besöka toaletten på bussen. någon gång ska jag döda min åksjuka! vi kom fram till kairo vid 10-tiden, den är nog den konstigaste staden jag har sett tror jag. först ser man en lyxbil komma åkande och på andra sidan är det någon som rider på en åsna. en stad med kontraster vill jag lova! vi började kairo-besöket med egyptiska museét. där fick vi se en massa skit XD det var helt kaos där inne och det gick knappt att hitta någonting, men vi fick se mumierna iaf, så jag har nu sett 4000 år gamla lik, som hade hår och naglar. de hade även mumifierade krokodiler, fiskar, katter, hundar, kor och lite allt möjligt tror jag :b
   sen efter museét bar det av mot pyramiderna. på vägen mot Giza såg vi en mindre mysig flod, den såg ungefär ut som en soptipp om inte värre, jag såg till och med en död häst ligga där i, och de fiskar ur den floden!!! men det var iaf grymt koolt att se pyramiderna när vi väl kom dit. men alla försöljare där kunde ju bara gå och hoppa ner i äckel-floden!  sedan åkte vi ner för att kolla på sphinxen, det var också lite koolt, den var 25 m hög och 75 m lång. den största pyramiden, Keops, var ca 147 m hög.
   sen åkte vi till ett parfymeri, där fick vi smaka lite gott te, och de berättade lite om deras parfymer. typ all världes parfymer görs där, fast när det säljs då består den av en del parfym, fem delar vatten och fem delar alkohol. så då köpte jag en flaska Queen Cleopatra= någon dior parfym.
  efter det började den 50 mil långa bussresan tillbaka mot Hurughada, och jag mådde inte illa på vägen tillbaka, YAY! :)

Söndagen tillbringades vid poolen och havet, så det hände inte direkt något speciellt. vi kom på att vi hade gratis glass på hotellet så det testade vi :) jag testade också att snorkla lite grann, och fiskarna ville inte bli klappade :p på kvällen gick vi lite vid affärerna utanför hotellet, och jag vet inte hur många bokmärken jag har med mitt namn på arabiska, vi fick det i nästan varenda afför vi gick in i.

på måndagen blev det också pool och hav. och på kvällen gick vi och spelade lite biljard, jag var sämst! vet inte hur många gånger jag sköt ner den vita bollen XD

på tisdagen åkte vi ut till havs för att snorkla i röda havet. det var hur koolt som helst! även fast ja var tvungen att ha dom töntigt små simfötterna i stl 34.35 :( Men jag har sett Nemo och Doris! ja har sett nemo och doris!  och jag börjar bli trött på att skriva nu :b

på onsdagen råkade jag somna i solen med solglasögon på mig, gör inte det, det blir inte snyggt XD

och på torsdagen åkte vill tillbaka till gbg igen, men de höll på att glömma kvar våra väskor på hotellet, det hade inte varit så kul :b men jag och icca lämnade kvar en väldigt fin lapp till han som städade XD icca målade oss och skrev lite.

det var nog det mesta tror jag, vi har iaf haft det väldigt bra :)

första dagen avklarad.

woho! idag har jag klarat av min första dag med jobbigt schema.  och det var faktiskt inte så jobbigt :p det är ju ändå bara 4 timars lektion om dagen, så  det ska nog gå bra :) idag hade vi en timme kemi, och det vet jag faktiskt inte riktigt hur jag ska klara av, det kommer bli tufft! men att ha matte i bara en timme gick nästan för snabbt :b och sedan två timar fysik, som gick bra idag. det positiva är att miin längsta dag i veckan är avklarad, 14.40

det kommer bli en massa bra tillfällen att ta igen skolarbete iaf, det gäller bara att ta de chanserna. jag som är ganska bra på att skjuta upp saker och ting.

För kort för en bil?

hur kan man vara för kort för en bil? jag vet inte, men jag är det iaf. hittade en bil som jag skulle köpa igår, men om man är under 1.60 är det tydligeninte meningen. jag nådde inte riktigt upp för att se ordentligt, vilket jag tycker är en stor fördel :b så det blev inte bil.. morr....

ochg just nu sitter jag och skriver det sista på mitt svenska tal som handlar om fyrverkerier.  det ska vara på 5 minuter, mitt är nog ungefär på 4 :/ så jag har lite till att skriva..

bil-letande!

först märkte jag att jag inte hade varit inne här på hur länge som helst. sry!

och jag är just nu i full fart med att leta bil, vilket inte är det lättaste när man har satt ett max pris på 10. 000 kr och inte kan något om bilar :s jag får se om jag lyckas komma fram till något hyfsat snart :) det kan ju vara bra att få lite mer körvana innan jag drar iväg till USA i aug-sept  :D