Rymningsbenägen hund

Så Duchess har varit väldigt jobbig med att vara själv sedan vi flyttade hit. hon tuggar sönder allt som ligger framme. så för att lugna henne lite tänkte jag att jag stänger in henne i köket, där hon har mindre yta att vara på. sagt och gjort. jag satte upp två kompostgaller så hon skulle hålla sig där inne. var hon i köket när jag kom hem? nej. hon hade hoppat över. nästa gång satte jag komostgallren på den lite högre höjden. var hon kvar i köket när jag kom hem? nej. hon hade puttat upp gallret. jag sätter fast gallret lite bättre. hon hade hoppat över. jag sätter dubbla kompostgaller på höjden. hon öppnar. jag sätter fast gallren ännu bättre. hon öppnar. försöker sätta fast ännu bättre. jaaaa! hon var kvar i köket idag!

haha hade dock filmat henne idag och hon går omkring och gråter och känner sig ensam och övergiven :/ så nu i helgen ska jag lämna henne lite kortare pass och hoppas att hon börjar slappna av lite mer.

Idag har jag även köpt lite nya hundprylar. det är ju så roligt! det blev en ny säng. en bia-bädds liknande historia fast från biltema som hon får ha i köket när hon är själv. det känns lite bättre ifall hon skulle få för sig att tugga sönder sängen när hon är själv att hon tar den för 240 kr istället för den för 1000 kr :p

Det blev även två nya koppel idag. ett med resår i. och så ett flexi-koppel. jag skäms nästan för det. men när jag går på landsvägar med duchess känns det inte riktigt bra att ha henne lös, men jag tycker ändå att hon kan få gå och ströva lite som hon vill. jag ser ju hunden som okopplad när den är i flexi-koppel eftersom man inte har någon koppel-kontroll på hunden när den är fem meter bort utan det är ju lydnad som gäller. men det är ändå den där lilla extra säkerheten.


Vi har även börjat ordentligt med koppel-träning! väldigt sent att göra det när hunden är över två år. men jag känner att det är verkligen dags att ta tag i detta. så hon har tre olika halsband/sele/koppel kombinationer just nu. halsband+ koppel= gå fint vid vänster sida, utan att nosa. sele + flexikoppel= gå och ströva och nosa, men inte dra. sele + dragkopplet= då får man dra, och det kommer jag mest ha när vi är ute och springer.

vi har hållt på med koppelträningen i tre dagar nu och det börjar hända lite tycker jag. men första promenaden vi gick på två km tog 45 minuter och hon var betydligt tröttare än efter en 10 km promenad.

oj nu blev det verkligen ett långt hundinlägg här :p
 

Kommentarer
Postat av: marcus

haha så gjorde hon aldrig i karlskrona hehe saknar hon mig tro ;)

2013-09-21 @ 09:43:17
Postat av: Ida

Jag köpte faktiskt också ett flexi till Hanke för en månad sedan. Inget jag skryter med det heller ;) Men när vi inte går i skogen utan på grusvägarna här hemma kommer det ofta en eller två bilar och då känns det bättre att ha honom kopplad, men att han ändå får gå som han vill.

Svar: ja, jag tyckte det var pinsamt att köpa. och det känns som folk kollar på en och tycker att man är en dålig hundägare haha :p men det är ju den där lilla extra säkerheten man vill åt istället för att ha hunden lös
Sanna

2013-09-21 @ 11:52:06
URL: http://virenoverarhogagarde.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0