nybakat bröd

nu har jag precis bakat två limpor bröd, och det är nog det godaste brödet jag vet. riktigt saftigt och gott :)

Aprikosbröd- 2 limpor

Ingredienser:


7 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrö
1 dl hela torkade aprikoser
1 dl russin
1 dl hasselnötter (hela)
1 liter filmjölk
1,5 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap


Gör så här:


Blanda alla torra ingredienser i en bunke, även bikarbonaten för att det ska bli jämt blandat. Blanda filmjölken och sirapen i en annan bunke. Häll filmjölken och sirapen över mjölet och blanda runt tills det blir en kladdig smet. Smörj och bröa två avlånga kakformar, fördela smeten i formarna och strö över lite mjöl, ställ in dem längst ner i ugnen. Ugn: 175 grader. Grädda i ca 1 timme.


 

väldigt smidigt att göra, och de är som allra godast precis nygräddade med smält smör och ost :)


Kommentarer
Postat av: mamma

Ahh du har allt haft nytta av din lilla ugn, Sanna. Pratade m mormor precis... hon har just bakat ditt bröd. :) kram kram

2012-02-08 @ 23:52:00
Postat av: Mariann Gustafsson

Javisst! Och brödet är jättegott, det ska jag baka flera gånger.

Och (se ovan), jag tror du haft nytta av elvispen med bunke också. . .

/Mormor

2012-02-11 @ 10:23:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0