halsböld?

usch usch usch. efter att ha googlat mina symptom verkar det inte bra. så jag hoppas att jag har fel. men om jag har rätt så är det en halsböld..

Halsböld uppstår när det samlas var bakom en av halsmandlarna. Bölden orsakas vanligen av bakterier.- eeew!

Symtom

Om du får en halsböld gör det allt ondare på den ena sidan av halsen, som också svullnar upp. - stämmer, högra sidan gör svinont!
Du får svårt att gapa, svälja, tugga och du får en grötig röst.- stämmer
En halsböld syns när man ser in i munnen genom att halsmandeln på ena sidan buktar in mot svalget- vet inte, gör för ont att öppna munnen så mkt för att se efter.

och vet ni hur det måste behandlas?

Behandling

Punktering och läkemedel

En halsböld behandlas genom att bölden via munhålan punkteras eller skärs upp under bedövning så att varet kan rinna ut. Det görs av öronläkare eller av allmänläkare med erfarenhet av sådana ingrepp. Ibland kan ingreppet behöva upprepas. Oftast får du efteråt antibiotika mot infektionen.

usch usch usch är allt jag kan säga. får nog ta mig ett snack med värdföräldrarna imorgon och måste nog besöka en läkare :/


googlade lite till på eng. och hittade lite fler symptom som stämmer.
With tonsillar cellulitis or a tonsillar abscess, swallowing causes severe pain that often radiates into the ear.- japp, ont i örat också.
tilt their head toward the side of the abscess to help relieve pain.- testade och det känndes lite bättre

 


Kommentarer
Postat av: mamma

Låter inte bra, Sanna. Du behöver nog antibiotika.

2010-03-07 @ 10:34:29
Postat av: Cathrin

Men gumman då :S fast att läsa sådana där sjukdomsbeskrivningar är farligt..för då har man allt. Hoppas det inet är SÅ illa..men läkarbesök o antibiotika är nog inte fel.



Krya-på-dig-kramar i massor!!!!

2010-03-07 @ 12:44:31
Postat av: Sanna

cathrin: ja jag hoppas verkligen att jag har fel, för det låter inte kul. men jag ska iaf till läkaren idag så jag hoppas jag får någon mirakelmedecin. :) och tack för alla kommentarer jag får av dig! :D

kram!

2010-03-07 @ 14:44:29
URL: http://sannnnnnnna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0